Den Haag onderzoekt verbod op vuurtje stoken
De gemeente Den Haag onderzocht een aantal maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Er werd onder meer gekeken naar een verbod op het stoken van vuur in de achtertuin en een verbod op diesel-aggregaten bij evenementen en bouwprojecten.
Uit onderzoek van de GGD Haaglanden blijkt dat de gezondheidsschade van luchtverontreiniging in de regio Haaglanden vergelijkbaar is met de schade veroorzaakt door het meeroken van 5 sigaretten per dag. Dat heeft grote gevolgen voor inwoners in de regio. In een brief aan de gemeenteraad schreef wethouder Robert Barker dat Hagenaars gemiddeld 375 dagen eerder overlijden dan wanneer zij schone lucht inademen. En één op de 5 hartinfarcten in de regio Haaglanden is aan luchtvervuiling toe te schrijven. Ook is luchtvervuiling in de regio de oorzaak van astma bij bijna één op de 4 kinderen met deze ziekte. Kortom: schone lucht draagt bij aan een gezonder leven, aldus de wethouder.
Geen sfeervuren meer
De advieswaarden die wetenschappelijk zijn vastgesteld, worden volgens wethouder Barker bij lange na niet gehaald. Daarom bekijkt de wethouder extra regels, zoals een houtstookverbod. Een volledig houtstookverbod is vooralsnog niet mogelijk, maar een verbod op het stoken van vuur in de achtertuin lijkt wel volgens hem wel te kunnen. Barker verwijst naar de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) waarin het verbod op het stoken van vuur is geregeld. “Er gelden nu uitzonderingen, bijvoorbeeld voor sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven”, aldus Barker. Ook de mogelijkheden voor het aan banden leggen van houtstoken binnenshuis wil hij onderzoeken. “Aangezien het een milieubelastende activiteit is.”
Verbieden van vervuilende aggregaten
Daarnaast is het volgens Barker belangrijk om de uitstoot van al het verkeer in de stad te laten dalen. Alle vervoersmiddelen moeten dus ‘verschonen’. Om daar druk op te zetten, overweegt Barker onder meer om de drukke Vaillantlaan, die door de Schilderwijk loopt en geldt als centrumring, te verbieden voor vervuilende vrachtwagens. Alleen elektrische vrachtwagens zouden er dan nog mogen komen. Barker: “We willen de mogelijkheden en effecten onderzoeken van het toevoegen van de Vaillantlaan aan de zero-emissiezone centrum.” Bovendien komt er mogelijk een verbod op het gebruik van dieselaggregaten. “Als extra maatregel stel ik voor om te kijken naar de mogelijkheden voor en de haalbaarheid van een verbod (milieuzone) op de inzet van dieselaggregaten binnen de bebouwde kom voor bouw, evenementen en ambulante handel”, zo stelt hij. De extra maatregelen worden nog niet definitief ingevoerd. Eerst wil Barker erover in gesprek met de gemeenteraad.