Minder obesitas in voetgangersvriendelijke steden
In steden met een goede en veilige infrastructuur voor voetgangers en fietsers, hebben inwoners minder kans op diabetes en obesitas. Dit concluderen onderzoekers van de University of Toronto na het reviewen van ruim 170 studies wereldwijd.
Mensen die in steden wonen waar lopen en fietsen veel praktischer is zijn veel actiever, zo blijkt uit het onderzoek. In steden waarin bewoners gemakkelijk en veilig kunnen lopen en fietsen, ligt de kans op 43%. In steden waarin lopen een minder voor de hand liggende optie is, ligt de kans op diabetes en obesitas op 53%.
Inrichting van steden
In een 2e studie namen onderzoekers bloedmonsters af van 1,1 miljoen volwassenen met een normale bloedsuikerwaarde. Acht jaar later werd hun gezondheid opnieuw bekeken. Volwassenen die tijdens de studie op plekken woonden die minder voetgangersvriendelijk waren, hadden 20% meer kans op prediabetes. Hoe een stad is ingericht heeft dus invloed op zowel het vóórkomen als het tegengaan van deze ziektes.
Loopafstand
Steden die mensen afhankelijk maken van de auto zijn een groot probleem volgens onderzoekster Gillian Booth van de University of Toronto. Naar haar mening is daarom een pakket van maatregelen nodig:
- winkels en andere noodzakelijke voorzieningen moeten binnen loopafstand zijn,
- er moeten meer fietspaden en voetpaden komen en
- het openbaar vervoer moet verbeteren.
Er is sterk bewijs dat inwoners actiever worden als de stedelijke infrastructuur hier beter op ingericht is, stelt Booth.